Klachtenprocedure
Klachtenprocedure Bijna Thuis Huis MadeLief
Klachtenbehandeling Bijna Thuis Huis MadeLief:
Uitgangspunt is dat een klacht in eerste instantie wordt besproken en opgelost met de direct betrokkene(n). Als dit niet naar tevredenheid is gebeurd dan is er altijd de mogelijkheid om de situatie met de coördinatoren of het bestuur te bespreken.
De klacht kan zowel mondeling als schriftelijk kenbaar worden gemaakt. Ook kan er contact worden opgenomen
met de vertrouwenspersoon (zie elders op de website) die u graag terzijde staat.
Als de klacht nog niet tot tevredenheid is opgelost dan kan de klacht worden voorgelegd aan
de landelijke klachtencommissie VPTZ (Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg) Nederland.
Dit is een onafhankelijke commissie waarvan de leden benoemd zijn door de ledenraad en
het bestuur van VPTZ Nederland. De leden hebben een juridische achtergrond of een
achtergrond in het vrijwilligerswerk, de zorg of het cliëntenbeleid.
De eerste vraag die de commissie zich stelt, is of zij ontvankelijk is voor de klacht die u
indient. Als dat zo is, onderzoekt de commissie de zaak en praat zo nodig met u en met de
betrokken vrijwilligers/coördinatoren/bestuursleden.
Vervolgens doet zij uitspraak over de zaak. Deze uitspraak betreft het gegrond of ongegrond verklaren van uw klacht met
bijbehorende onderbouwing. Als het mogelijk en nodig is, geeft de commissie bij haar
uitspraak één of meer aanbevelingen over te treffen maatregelen.
Het is de bedoeling dat binnen tien weken na het in behandeling nemen van de klacht een
uitspraak wordt gedaan. Als het langer duurt, krijgt u daarvan bericht. Als de commissie een
uitspraak doet, krijgt u die uitspraak op papier.
Binnen een maand na de uitspraak van de commissie laat het bestuur van Bijna Thuis Huis MadeLief u weten of en zo ja welke maatregelen worden getroffen om herhaling van uw klacht te voorkomen. Als er geen maatregelen worden genomen op basis van de aanbevelingen, wordt beargumenteerd
waarom men deze niet neemt.
Tegen een uitspraak van de klachtencommissie kan geen beroep worden aangetekend.
Mocht u besluiten om zelf een gerechtelijke procedure te starten, dan stopt de procedure van de landelijke klachtencommissie.
Aan deze klachtenprocedure zijn geen kosten verbonden.
Een klacht of geschil kan schriftelijk worden ingediend bij:
VPTZ Nederland
T.a.v. de secretaris van de Klachten- en geschillencommissie
Barchman Wuytierslaan 10
3818 LH Amersfoort
De volgende klachtenregelingen zijn van toepassing:
Klachtenbehandeling Bijna Thuis Huis MadeLief:
Uitgangspunt is dat een klacht in eerste instantie wordt besproken en opgelost met de direct betrokkene(n). Als dit niet naar tevredenheid is gebeurd dan is er altijd de mogelijkheid om de situatie met de coördinatoren of het bestuur te bespreken.
De klacht kan zowel mondeling als schriftelijk kenbaar worden gemaakt. Ook kan er contact worden opgenomen
met de vertrouwenspersoon (zie elders op de website) die u graag terzijde staat.
Als de klacht nog niet tot tevredenheid is opgelost dan kan de klacht worden voorgelegd aan
de landelijke klachtencommissie VPTZ (Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg) Nederland.
Dit is een onafhankelijke commissie waarvan de leden benoemd zijn door de ledenraad en
het bestuur van VPTZ Nederland. De leden hebben een juridische achtergrond of een
achtergrond in het vrijwilligerswerk, de zorg of het cliëntenbeleid.
De eerste vraag die de commissie zich stelt, is of zij ontvankelijk is voor de klacht die u
indient. Als dat zo is, onderzoekt de commissie de zaak en praat zo nodig met u en met de
betrokken vrijwilligers/coördinatoren/bestuursleden.
Vervolgens doet zij uitspraak over de zaak. Deze uitspraak betreft het gegrond of ongegrond verklaren van uw klacht met
bijbehorende onderbouwing. Als het mogelijk en nodig is, geeft de commissie bij haar
uitspraak één of meer aanbevelingen over te treffen maatregelen.
Het is de bedoeling dat binnen tien weken na het in behandeling nemen van de klacht een
uitspraak wordt gedaan. Als het langer duurt, krijgt u daarvan bericht. Als de commissie een
uitspraak doet, krijgt u die uitspraak op papier.
Binnen een maand na de uitspraak van de commissie laat het bestuur van Bijna Thuis Huis MadeLief u weten of en zo ja welke maatregelen worden getroffen om herhaling van uw klacht te voorkomen. Als er geen maatregelen worden genomen op basis van de aanbevelingen, wordt beargumenteerd
waarom men deze niet neemt.
Tegen een uitspraak van de klachtencommissie kan geen beroep worden aangetekend.
Mocht u besluiten om zelf een gerechtelijke procedure te starten, dan stopt de procedure van de landelijke klachtencommissie.
Aan deze klachtenprocedure zijn geen kosten verbonden.
Een klacht of geschil kan schriftelijk worden ingediend bij:
VPTZ Nederland
T.a.v. de secretaris van de Klachten- en geschillencommissie
Barchman Wuytierslaan 10
3818 LH Amersfoort
De volgende klachtenregelingen zijn van toepassing: